Skolstarten tar upp ojämlikheten till ytan

Ordförande Jim Svensk Larm skriver om hur ojämlikheten kommer till ytan vid skolstarten

Sommaren börjar gå mot sitt slut och skolklockan ringer in. Barnen kommer ivriga och förväntansfulla till skolan. De har saknat sina klasskompisar, de vill lära sig mer och för några kanske det är första dagen i skolan. Det är oavsett en stor dag som många ska se fram emot.

Men så är det inte för alla. För med den första skoldagen kommer allt för ofta också en fråga ”Hur har sommarlovet varit?”.

Frågan i sig är oskyldigt ställd och med nyfikenhet för att få barnen att berätta om sitt sommarlov. Men för alla så är inte sommarlovet en häftig berättelse. När några berättar om hur mycket glass de ätit, vilka resor de gjort med familjen och andra magiska upplevelser sitter det kanske någon där med klump i magen.

De har i bästa fall fått spela fotboll eller varit på scoutläger genom de sommarlovsaktiviteter som erbjuds kostnadsfritt under sommaren. För deras sommar har inte innehållit resor med familjen eller glass flera gånger i veckan. Istället för att svara att de inte har råd med allt det där när kompisarna frågar, så svarar de kort och gott ”bra”, men med vetskapen att det inte stämmer.

Ojämlikheten visar sig året om och på olika sätt i alla situationer.

Därför är det så viktigt att skolan tar sitt ansvar och inte spär på den ojämlikhet som idag breder ut sig. I skolan ska alla barn, oavsett deras föräldrars inkomst samlas tillsammans. Skolan ska utefter barnens behov ge det stöd som behövs. Då är det viktigt att systemen kring skolan styrs efter hur behovet ser ut och inte efter marknaden.

I allt för lång tid har vi tillåtit skolan att utvecklas mot en marknadsskola istället för en kunskapsskola.

Vi vet sedan tidigare att vi kan utveckla skolan till något bättre. Men det kräver att vi tar besluten på nationell nivå. Möjligheten att ta ut obegränsade vinster i välfärden behöver få ett stopp. De pengar vi avsätter till skolan ska ge barnen mer kunskaper, inte mer pengar till ägaren.

Sverige ska åter tillbaka till en jämlik skola med kunskapsresultat i världsklass.

Jim Svensk Larm, Ordförande Socialdemokraterna Hudiksvall