Nu darrar Åkesson och Kristersson

Applåderna ville inte ta slut, golvet skakade och det gick nästan att ta på energin i rummet. De röda voteringskorten låg oanvända på borden för här var det en enig kongress som stod upp och applåderade. Arbetarrörelsen har diskuterat brett. Vem ska företräda arbetarna i det svenska arbetarepartier Socialdemokraterna. Valet av Magdalena Andersson var inte oväntat men fortfarande så mäktigt. Glastaket började spricka och förhoppningsvis så går det snart helt sönder när riksdagen röstar om ny statsminister. Då tillsätter vi Sveriges första kvinnliga statsminister.

349 ledamöter i riksdagen får vara med och skriva historia. Men det får inte vara slutet på historien. Utan det måste vara början. Kompetens kan inte vara anledningen till att Sverige inte haft en kvinnlig statsminister förut. Det är strukturella hinder och kulturer som byggt ett glastak. Nu när det äntligen krossas ska vi se till att det inte byggs upp igen. Sverige behöver de bästa förtroendevalda på alla positioner för att fortsätta utveckla vårat välfärdssamhälle. De bästa förtroendevalda är inte bara män!

Jag blir orolig när jag tänker på hur många kvinnor och tjejer som stoppats genom åren. Genom härskartekniker, överösa de med uppgifter i olika nivåer eller genom att ställa högre krav.

Vi har alla ett ansvar för hur vi behandlar varandra, att lyfta bort hinder och visa framtida generationer att alla kan leda Sverige.

Vår rörelse har ständigt varit en kraft för ökad jämställdhet i demokratins samhälle. Rösträtten för 100 år sedan, varvade listor till riksdagen för snart 30 år sedan och nu en kvinnlig statsminister. Viktiga milstolpar som visar på kraften i vår politik och vår rörelse. Magdalena har förtroende av nästan varannan väljare enligt undersökningar och rörelsen har energi från den politik som utformats av kongressen.

Nu tar vi ett steg på vägen med Sveriges första kvinnliga statsminister.

Nu krossar vi glastaket och ser till att det aldrig byggs upp igen.

Nu darrar Åkesson och Kristersson när de ser kraften i vår rörelse och i vår politik.

Jim Svensk Larm (S), ombud Socialdemokraternas kongress